Lokalplan 298 - Lyngby-Taarbæk Anders Kjærulff

Lokalplan 298 Område syd for Lyngby Station

Borgermøde har været afholdt den 9. april, der var mere end 50 fremmødte, hvilket er et relativt stort antal.

Formanden for Byplanudvalget, John Tefke, styrede mødet. Kommunen forventer at have udarbejdet et referat senest efter påske.

Der blev stillet mange gode spørgsmål og givet relevante kommentarer, som tydeligt illustrerede, at borgerinvolvering skaber stor værdi.

John Tefke og kommunen har i forbindelse med planen haft flere møder med VelLiv (grundejer) samt med beboerforeninger for at inddrage forskellige synsvinkler. Borgermødet viste dog, at de borgere, der påvirkes direkte af planen, også er dem, der kan bidrage med særligt værdifulde input. Her er nogle af punkterne:

  • I planen var det angivet, at varelevering og skraldebiler skulle køre via Ulrikkenborg. Det er imidlertid ikke korrekt, da der er indkørsel forbudt. Det bliver derfor nødvendigt at finde en alternativ løsning – eksempelvis via Hollandsvej fra nord. En borger fik bekræftet, at Hollandsvej fortsat vil være afspærret mod syd, så der ikke kommer trafik den vej.
  • En borger spurgte, hvorfor man ikke bygger på det område, hvor den planlagte bypark skal ligge, da det ville give mere luft mellem bygningerne og de eksisterende boliger. Svaret var, at man ønsker at genbruge fundamenterne og bygge ovenpå de eksisterende bygninger, dels af hensyn til bæredygtighed og dels af økonomiske grunde. Her opstår dog et dilemma: Hvor meget skal bæredygtighed og økonomi vægtes i forhold til beboernes ønsker?
  • I det sydvestlige hjørne ligger byggeriet kun 23 meter fra eksisterende boliger, hvor der planlægges opført to etager. Der blev gjort opmærksom på, at boligerne i forvejen ligger tre meter lavere i terræn, og at lokalplanen tillader teknikbygninger med yderligere 3,5 meters højde. Selvom arkitekterne har forsøgt at begrænse generne med blot to etager, vil det stadig opleves som en høj bygning tæt på beboernes vinduer. Et forslag lød, at man kunne overveje at trække byggeriet længere væk i det hjørne, men arkitekten forklarede, at hensynet til den arkitektoniske stil foreskrev den nuværende placering.
  • En borger udtrykte bekymring for, at området ville blive mere støjplaget – blandt andet fra unge med soundbokse. Allerede i dag forekommer der lejlighedsvis musik fra parken bag retsbygningen. Det planlagte aktivitetsområde oven på parkeringshuset samt byparken kan medføre yderligere støj i weekenderne.
  • En anden borger gjorde opmærksom på, at den planlagte bypark kun har størrelse som en fodboldbane – hvilket lyder større i planen – og at den primært vil blive brugt af ansatte i kontorbygningerne. Derfor tilfører byparken ikke den store værdi for beboerne.
  • Der blev også nævnt, at de høje bygninger skaber “vindkanaler” med kraftig blæst. Bygherren kunne ikke oplyse, om det bliver forværret, da dette ikke var undersøgt – men det er en reel mulighed, da der bygges tættere.

Det store spørgsmål er nu, i hvilket omfang man kan tilgodese borgernes bemærkninger .

******

Kommunalbestyrelsen vedtog den 6. marts 2025 at fremlægge forslag til lokalplan 298.

Der afholdes borgermøde den 9. april, på Parallelvej 17, kl. 19-21.

På borgermødet kan der stilles spørgsmål i forbindelse med gennemgangen af planen.

Frem til den 5. maj 2025 kan alle sende kommentarer/ændringsforslag (høringssvar) .

Jeg vil opfordre alle i området til at deltage i disse borgermøder, så man dels ved, hvad der sker, og dels hjælper forvaltningen og kommunalbestyrelsen med at finde gode løsninger.

I lokalplanen forsøger man at afdække alle påvirkninger af projektet.

Alene omfanget af planen – 265 sider – vidner om et stort forarbejde.

Nedenfor vises nogle elementer fra planen.

Hovedformålet med planen er, at øge det totale kontorareal fra ca. 70.664 m² til ca. 95.285 m², dvs. en udvidelse på ca. 35 %. Det sker primært i “delområde 1”.

Nedenfor kan se hvordan bygningskomplekset ændres – der bygges højere og mere tæt:

Lokalplan 298 Anders Kjærulff

Det øgede kontorareal betyder flere medarbejdere, og dermed øget trafik.

Formålet med planen er også at “løfte kvaliteten” i området – bl.a. ved at etablere en ny bypark med forbindelse til Wilmanns Parken. Nedenstående skitse viser byparken:

Lokalplan 298 Anders Kjærulff

Nedenfor nogle konklusioner omkring Trafik og Skygge fra planen:

Trafik

Man regner med at antallet af bilture til området pr. dag vokser fra 5.640 til 7.789, dvs. en tilvækst på ca. 38 %. Da Hollændervej er spærret vil trafikpåvirkningen ligge på de rødmarkerede veje:

Lyngby-Taarbæk Anders Kjærulff Trafik mærkesag

I planen foreslås det at varelevering sker via Ulrikkenborg.

Skygge

Om vinteren og om morgenen vil der være størst skyggevirkning. Simuleringen nedenfor viser, hvor skyggen falder i området. Umiddelbart vil det ikke medføre øget skygge på de omkringliggende beboelsesejendomme, men der vil være mere skygge på nogle grønne arealer.

Lyngby-Taarbæk Anders Kjærulff Lokalplan 298