Miljø og bæredygtighed

Kommunen er grøn – Konservative er grønne!

Vi har en helt unik natur, som vi skal bruge, påskønne og passe på – vi må ikke ødelægge noget for de kommende generationer.

Vi skal udvikle vores enestående naturområder og ikke bygge mere i naturen.

Målet med miljøpolitik er at bevarer og vedligeholde naturen – dvs. undgå forurening, støj, og sikre en natur med stor diversitet, hvor dyr og fauna kan udfolde sig.

Kommuens Teknikudvalg udarbejder forslag til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen om mål, planer og politikker inden for miljø og bæredygtighed.

Budgettet – se nedenfor – er i 2025 på 17 mio (det skal også dække indsatsen indenfor “Miljø”).

Udover dette, er der afsat 16 mio i “Grøn drift” i afdelingen for “Park og vej”, som bruges til drift og vedligeholdelse af vores grønne områder,

Budget Klima, Miljø og Natur Lyngby-Taarbæk. Anders Kjærulff

Diversitet

Vores kommune er begunstiget med helt fantastiske naturområder – bare tænk på Dyrehaven, Lyngby Sø, og Mølleåen – halvdelen af kommuene er natur – bl.a. 23% Skov,10% sø, 5% eng/mose og 5% mark. Denne diversitet er med til at give os en fornem 4. plads på ”Naturkapitalindekset” i blandet 98 kommuner.

Arealtypernes fordeling og værdi som levested for arter, afgør placeringen i indekset, og et udtryk for kvaliteten af naturen.

Vi skal fortsat sikret en god træbalance og bidrage med mere ”vild” beplantning.

Støj og forurening

På den ene side er kommunen begunstigede af gode trafik forbindelser– omvendt er trafikken også kilden til megen støj og forurening.

Der er opført en støjmur på en del af Helsingørmotorvejen og hastigheden er reduceret – det har hjæper en del.

Man kan se på muligheden for at etablere 30 km/t zoner, hvor det giver mening. Dette kan også gøre vejen til skole- og fritidsaktiviteter mere sikker.

Vi har et ”tomgangscirkulærer” i kommunen der angiver, køretøjer maksimalt må være i tomgang 1 minut for at begrænse støj og luftforurening. Hvis man opdager et køretøj der holder længere tid, så vil jeg opfordre til at dokumentere dette overfor vognmanden. Det er mit indtryk, at vognmænd er lydhøre og ønsker at medvirke til miljøforbedringer.

Hvis man er plaget af støj fra vareleveringer, så mener jeg, at man burde se på mulighederne at anvende støjreduceret materiel  og/eller reducere de perioder hvor der leveres varer.

Bæredygtighed

Vi slider på naturgrundlaget, derfor er bæredygtighed vigtigt for at reducere klimpåvirkninger og få en balance i udnyttelsen af naturens ressourcer.

Hvis vi ikke har bæredygtighed, så truer det fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov.

Bæredygtighed er en del af miljø- og klimpolitikken, og har 3 indsatsområder:

De 3 områder indenfor bæredygtighed, Anders Kjærulff

Miljømæssig bæredygtighed har det mål at reducere drivhusgasemissioner, forurening, fremme vedvarende energikilder og minimere affald gennem genbrug og genanvendelse.

Økonomisk bæredygtighed skal sikre økonomiske systemer, der er stabile og modstandsdygtige over for fremtidige udfordringer. Økonomisk vækst bør ske på bekostning af miljøet eller sociale forhold. Grønne teknologier og bæredygtige produktion kan vi skabe en økonomi, der er produktiv men samtidig miljøvenlig.

Social bæredygtighed skal sikre retfærdige og lige muligheder for alle mennesker. Vi skal forbedre livskvaliteten, sundhed, uddannelse og sikre social retfærdighed.

Vi skal alle – borgere, kommune og virksomheder – fremme bæredygtighed og tage ansvar for vores miljømæssige og sociale påvirkninger. Det kan ske igennem:

  • Valg af bæredygtige leverandører
  • Bygge og renovere bæredygtigt
  • Reducere vores energiforbrug og drivhusgas-emission
  • Genbruge og reparere
  • Støtte lokalsamfundet

Alle vores valg skal selvfølgelig give mening, herunder er det specielt vigtigt for kommunen at forvalte skattekronerne effektivt og fornuftigt. Den førte politik skal heller ikke presser borgernes økonomiske situation, vi er nød til at have en udvikling, hvor vi kan følge med.