Lyngby ligger i et trafikalt knudepunkt og er en handelsby, som tiltrækker mange handlende. Prognosen er flere privatbilerejere, flere el-biler og flere indbyggere i kommunen.
Det er det vigtig , at:
- at der er plads til alle trafikanter og at vejen er være sikker og fremkommelig.
- at cyklen prioriteres som et vigtig element i vores trafikpolitik, som også mindsker miljø-påvirkningen.
- at veje og stier er vedligeholdt
- at parkeringsforhold og antal ladestandere løbende tilpasses til forholdene.
Letbanen – som de Konservative var imod – giver nogle udfordringer omkring økonomi, parkeringsforhold og fremkommelighed. Det er et dyrt projekt, som har gjort det nødvendigt at skære i kollektiv busdrift, men nu gælder det om, at få det bedste ud af Letbanen.
Kommuens Teknikudvalg udarbejder indemfor området “Park og Vej” forslag til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen om mål, planer og politikker”.
Budgettet – se nedenfor – er i 2025 på 104 mio.

Forklaring af de enkelte poster:
A. Arealdrift
- Fælles formål – budget til fællesaktiviteter for hele Arealdriftsafdelingen, herunder administration
- Grøn drift – pleje af grønne arealer og naturområder, varetagelse af fritids- og friluftfaciliteter med driftsopgaver af kystbeskyttelse, oprensning af sejlløb og vedligehold af havne og sluser.
- Vejdrift – vejvedligeholdelse, renholdelse og akut reparation af offentlige veje, p-pladser og cykelstier mv.
- Kirkegårde – pleje af kirkegårdenes fællesarealer og kapeller, samt salg af gravsteder.
- Værksted og pladser – budget til aktiviteter for maskiner, værksted og driftspladser.
- Vinterdrift – vintertjeneste, glatførebekæmpelse, saltning og snerydning af offentlige veje.
B. Infrastruktur og anlæg
- Fællesudgifter, vej – budgetposter under byggeri og anlægsafdelingen
- Vejbelysning – budgetpost til vejbelysning
Stigningen i budget 2025 skyldes følgende investeringer som følge af budgetaftale 2025-28:
1,0 mio. kr. til øget biodiversitet ved staudebede og etablering af vejtræer (Grøn drift)
0,5 mio. kr. til sideparkering på Strandvejen i Taarbæk (Vejdrift)
0,5 mio. kr. til Mindre parkeringstiltag ved Lyngby Torv (Vejdrift)
0,5 mio. kr. til Pulje til forskønnelse af i byrum – herunder på Lyngby Torv (Vejdrift)
1,0 mio. kr. til vedligeholdelse af cykelstier (Fællesudgifter, vej)
5,0 mio. kr. til vedligeholdelse af cykelstier, fremrykket fra 2026 til 2025 (Fællesudgifter,
vej)
Trafik
Et aktivitetsområde under teknikudvalget er “Trafik”, hvor den vigtigste post er busdriften. Kommunen planlægger buslinjer, som koordineres med nabokommuner, hvorefter lnjerne kommer i udbud.
Det er vigtigt at den kollektive transport er effektiv, dækkende og attraktiv.
Kommuens Teknikudvalg udarbejder indemfor området “Trafik” forslag til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen om mål, planer og politikker”.
Budgettet – se nedenfor – er i 2025 på 53 mio.

Forklaring af posterne:
- Parkeringsservice (parkeringskontrol og parkeringslicenser).
- Vejvedligeholdelse (kabellægning, gravetilladelser og tilsyn.).
- Busdrift og bestilling af bustrafik hos trafikselskabet Movia herunder flextur.
- Aktiviteter forbundet med påbud om istandsættelse af private fællesveje uden service
kontrakt pga. manglende vedligeholdelse. - Bådfarten – Fælleskommunalt samarbejde mellem Furesø, Gladsaxe, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk
Kommune hvor der drives bådfart på Mølleåen, Furesøen, Lyngby sø m.fl.
Når man simulerer trafikudviklingen (VISSIM-simulering!), så giver det specielt udfordringer i Lyngby centrum. Det skyldes større (bygnings)fortæthed, flere biler, og flere kontorarealer bl.a. ved området syd for stationen. De mest udsatte veje i kommunen er markeret med rød nedenfor.
Mine trafik-mærkesager
Det er mærkesager for mig:
- At have en effektiv kollektiv trafik
- At man udbygger SuperCykelsti-systemet
- At der på sigt etableres til- og af-kørsel til motorvejen i krydset Lyngby hovedgade og Jægersborg Allé. (Dette overflødiggør også nogle trafiksignaler)
Ovennævnte vil fjerne presset fra de rød-markerede veje og forberede miljø- og klima-belastningen.
